Sensualiteit is geen zonde

Dit is deel 3 van een reeks over de framedrum, het goddelijk vrouwelijke, onze cyclus, het verleden en het heden. Deel 1 belichtte waar de blokkade op expressie bij vrouwen vandaan komt. In dat blog beschreef ik hoe de Godinnen cultuur ten onder ging en plaats maakte voor verering van 1 mannelijke god. Deel 2 ging in op de emotionele reactie die deze inzichten te weeg brachten. Ik heb dit vanuit het perspectief van een cyclus beschreven.

Dit derde deel is een reisverslag van mijn bezoek aan de godinnen tempels in Cyprus, “de Aphrodite route”. Cyprus is naast Kreta het eiland waar de meeste vondsten zijn gevonden die wijzen op de Godinnenverering. Mag mijn reisverslag in jou wakker maken, dat het oké is om te dansen, je sensualiteit te vergroten en jezelf tot expressie te brengen .

Amathous

Ik bezocht Cyprus samen met mijn vriend. Eenmaal aangekomen bij de eerste opgraving regende het pijpenstelen. We besloten eerst te gaan lunchen, dat kwam mooi uit zo had Thien de gelegenheid om mij eerst nog een paar vragen te stellen:

  • Waarom bezoeken we nu eigenlijk deze opgravingen?
  • Wanneer zijn deze tempels gebouwd?
  • Wie leefden daar?

Er ontstond een interessant gesprek over mijn bevindingen beschreven in deel 1, deel 2, welk effect dit heeft op onze huidige maatschappij, de problemen die we daarvan ondervinden en mijn levensmissie om een bijdrage te leveren aan herstel.

Het bezoeken van deze opgravingen zie ik als een manier om de energie van de Godinnen cultuur in mezelf te verankeren. Aangezien alles trilling is, is informatie dat ook. Zo blijft informatie in een veld voortbestaan en kun je in dit veld aanhaken. Problemen uit onze moderne samenleving kunnen we belichten door de wijsheid uit het verleden in een modern jasje te steken.

Gevolgen van onderdrukken Godinnen cultuur

Ook al ben ik/je zelf geen christen, als een gevolg van het collectieve geloof in je leefomgeving, ontstaan er collectieve normen en waarden die beïnvloed zijn door het geloof.

De grootste verschillen tussen de Godinnen cultuur en het christendom zijn generaliserend gezien:
seksualiteit beleving: seks was een middel om je te verbinden met God. Seks werd als heilig gezien versus seks is in het christendom een zonde, het mag alleen voor voortplanting. Nu vinden we tegenwoordig seks normaal en wordt er een ideaal beeld geschetst van hoe sexy een vrouw eruit hoort te zien. Maar als een vrouw zich daarnaar gedraagt wordt ze vaak een slet genoemd. Vrouwen voelen zich dus eigenlijk niet zo vrij in hoe te dansen, wat aan te trekken en met hoeveel mannen seks te hebben.
cyclus van leven: de onderwereld, de donkere grot en de baarmoeder werden vereerd als de plaats van waaruit nieuw leven ontstaat versus deze worden nu als negatief beschouwd of plaatsen waar je weinig verbinding mee hebt of zelfs bang voor bent. De cirkel van dood en wedergeboorte is op die manier doorbroken. Naar de dood wordt gekeken met angst en er wordt gerouwd om de dood. Angst voor de dood relateert aan angst om voluit te leven.
waarde van het vrouw zijn: de vrouw stond het hoogste bij God versus de vrouw is de veroorzaker van problemen. Volgens het christendom moest de mensheid het paradijs verlaten door de vrouw. Zodoende kregen vrouwen ten opzichte van mannen ongelijke rechten. Later is de vrouwelijke emancipatie opgekomen. Op bepaalde vlakken is er nog ongelijkheid en in andere opzichten is neutraliteit de norm geworden.

Het probleem van seksuele neutraliteit

Mijn vriend maakte het bruggetje naar onze favoriete boeken “De kracht van echte mannen” en de “Kracht van echte vrouwen” van David Deida. Vrouwen vinden mannen vaak watjes. Andersom klagen mannen dat vrouwen te hard en emotioneel gesloten reageren en enorm doelgericht zijn.

De carrières van mannen en vrouwen zijn dan wel meer in evenwicht, maar het aantal scheidingen ligt hoog, stress klachten zijn uitermate hoog en intimiteit is bij weinigen diepgaand.

Het is weer tijd om de mannelijke en vrouwelijke essentie in ere te herstellen. Deze tempels vormen een inspiratie van vrouwen die gedanst, gezongen en gedrumd hebben op het ritme van het leven.

Reisverslag

Vanwege mijn eerdere bezoek aan Kreta vorig jaar, had ik me er alvast mentaal op voorbereid dat de plaatselijke bevolking weinig zou afweten van hun rijke historie en daar ook weinig waarde aan hecht. Het is me opgevallen dat verspreid over de wereld op de plaatsen waar tempels stonden, het christendom sterk vertegenwoordigd is.

Tijdens de kolonisatie is door de missionarissen flink geïnvesteerd in het opleggen van het christelijke geloof en het uitroeien van de lokale wijsheid en gebruiken. Informatie in musea en bij de opgravingen is selectief in waar ze de bezoekers over informeren. Veel van de informatie die ik thuis al bestudeerd had, werd niet prijsgegeven. Je ziet dan een (afbeelding van een) voorwerp, zonder uitleg. Ik raad je dan ook aan het boek “En de drummers waren vrouwen” vooraf goed te hebben bestudeerd.

Afbeeldingen of verwijzingen naar een framedrum ben ik bij de opgravingen nergens tegen gekomen en in Kreta ook niet in de musea. Helaas waren alle stedelijke archeologische musea in Cyprus deze week gesloten. Wat heb ik dan wel gezien?

Amathous
Amathous was een heilige stad waar Aphrodite vereerd werd. Het oudste graf dat gevonden is dateert uit 1100 v. Chr. Amathous bestaat uit een stad beneden en een vereringsplaats bovenop de berg.

Beneden zagen we pilaren van de markt, een water reservoir met irrigatiesystemen, een badhuis met een dubbele vloer als vloerverwarming, een platform, een grot en een rij met kamers. Om dit te bezichtigen betaal je een kleine entree.

Het is gratis om de berg te beklimmen. Op de top tref je enorme stenen aan, deze stenen werden als heilig aangezien en werden aanbeden als een representatie van Aphrodite. Voor mijn gevoel zijn deze stenen op specifieke plaatsen neergelegd.

de kop van de stier als voortplantingsorgaan

Daar vlakbij troffen we een enorme vaas aan van 1,85 meter hoog en 14 ton. Een tweede vaas is door een Franse architect in beslag genomen en staat in het Louvre. Deze vazen werden gebruikt als water reservoir. Dit water werd gebruikt voor de uitvoering van de rituelen. In de handvatten zag ik een inscriptie van stieren. De stier staat symbool voor vruchtbaarheid, de vorm van een stierenkop heeft een vergelijkbare vorm als het vrouwelijk voortplantingsorgaan.

Aphrodite was de Godin van de vruchtbaarheid. Zowel voor de mens als de natuur. De rituelen die plaatsvonden waren o.a. vruchtbaarheidsrituelen, oogstfeesten, heilige huwelijk en heilige seksualiteit.

Klik hier voor een video van Amathous.

Petra tou Rominou

Richting Paphos kom je langs de geboorteplaats van Aphrodite. Volgens de mythe werd Aprhodite hier geboren uit de schuim van de zee. We hebben genoten van de rotsformaties en zijn daar ook op geklommen om te genieten van vogels die op de top van een andere rots aan het broeden waren. Op deze plek hebben we de tijd genomen om mijn eigen sensualiteit vast te leggen op een paar foto’s.

Kouklia (vlakbij Paphos)

Deze vereringsplaats verraste ons vanwege de enorme weidsheid. Ik had niet verwacht dat het zo’n open plaats zou zijn. Geringe informatie stond op borden aangegeven, wanneer ik de bewaker vroeg waar de de tuinen precies waren waar de heilige seksualiteit werd verricht kon hij deze vraag niet beantwoorden.

deze heilige steen representeert de belichaming van de Godin Aphrodite

Op de grote open plaats zou 1 afdak geweest zijn waar bij een altaar wierook werd opgestoken. De godin Aphrodite werd vereerd in de vorm van een enorme steen.

Prehistorisch dorp Lempa

Een groep archeologen onderhouden deze site. Ze hebben een reconstructie gemaakt van de ronde huizen. Daarbij hebben ze gebruik gemaakt van de technieken en methodes uit de Chalcolithic periode (3500-2400 v Chr.). In de graven zijn beeldjes gevonden die wijzen op geloof in leven na de dood. Deze beeldjes representeren vruchtbaarheid en wedergeboorte.

stenen vrouwen beeldjes, die verband houden met religieuze praktijken rondom geboorte.

De kruisvormige poppetjes heb ik als enige wel terug kunnen vinden in de toeristenwinkels. Deze heb ik niet gekocht omdat ik de energie er niet in terug voelde, dit voelde eerder als massaproductie. Op al de andere vormen van bedrukte servies en beeldjes van Aphrodite was geen spoor van een muzikaal verleden met framedrums terug te vinden. Vooral het machogedrag van de Griekse man uit de Romeinse tijd werd afgebeeld of Aphrodite als sexappeal.

Aphrodite

Aphrodite is in de mythologie de godin van de liefde, schoonheid, seksualiteit en sensualiteit. Over elk aspect hebben we een beeld gevormd. En dat beeld verandert met de tijd.

Vooral de media heeft ons een beeld voor gehouden wat schoonheid en sensualiteit is en waar aan gedacht wordt bij seks. Aphrodite nodigt je uit om je schoonheid uit je binnenste te halen. Jezelf te beminnen en vanuit deze zelfliefde een magneet te zijn. Te genieten met al je zintuigen van het leven: van een maaltijd, de zon, de regen, de natuur, een kunstwerk, een lied. Op deze manier zul je zelf ook gaan stralen.

De Aphrodite-kwaliteiten kende zijn glorietijd dus tot de opkomst van het christendom. Daarna volgde de donkere kant van de maan. Vanuit deze aantrekkingskracht werd de Aprhodite-vrouw als een bedreiging gezien. Mannen konden haar niet weerstaan en daarom moest de vrouw zich maar inhouden en werd haar kwaliteit als een zonde gezien. Inmiddels is de tijd aangebroken voor een nieuwe maan. De wedergeboorte van de Godin Lees deel 2 als je hier meer over wil lezen.

Aphrodite staat niet alleen symbool voor liefde, schoonheid en sensualiteit je kunt haar ook zien als de schepster.

Het is aan ons om elkaar weer te herinneren dat seks een middel kan zijn om je met het Goddelijke te verbinden. En dat we als vrouw een afspiegeling zijn van het Goddelijke. We mogen onszelf comfortabel voelen in ons eigen lichaam, genieten van al onze zintuigen. We mogen onszelf weer verbinden met de creatiekracht in onze baarmoeder. We mogen weer vrij zijn in onze creativiteit en expressie, zoals dansen, zingen, muziek maken en het maken van kunstwerken.

Vrouwen cirkel

Vrouwen cirkels bieden hiervoor een veilige setting. Op 17 mei geef ik in Tilburg een cirkel waar het grootste gedeelte van de tijd gedanst wordt. Hier krijg je de kans om je te verbinden met je eigen lichaam, je sensualiteit te ontdekken en jezelf te laten zien. Het heet Dancing For Birth. Geboorte kun je ook zien als scheppen, het op de wereld zetten van “Wat dan ook”. Het is dus voor elke vrouw ongeacht een zwangerschap. Het is voor ieder die een ode aan het leven wil geven.

Het is een gratis proefles in de vorm van een uitwisseling. Jij hebt een bijzondere ervaring en dankzij jouw deelname doe ik examen. Lees verder voor meer informatie.

Promo Video

Bekijk hier de promo video van de gratis proefles op 17 mei in Tilburg

Aanmelden is nodig via info@viaklank.nl

liefs
Ernestine van de Pol
Life-coach

Bekijk hier de andere mogelijkheden om in een 1-op 1 situatie met mij je eigenheid tot expressie te brengen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s